Maasähköjärjestelmä Vuosaaren satamaan

Helsingin Satama on jatkanut investointejaan maasähköjärjestelmien parissa, ja on nyt siirtynyt askeleen lähemmäksi hiilineutraalisuustavoitettaan. Vuosaaren satamassa on otettu alkuvuodesta 2024 käyttöön ROPAX-aluksille tarkoitettu uusi maasähköjärjestelmä. Linjaliikenteessä olevat alukset käyvät Vuosaaren satamassa päivittäin, ja viipyvät siellä pitkiä aikoja. Maasähkön käyttö vähentää alusten päästöjä satamassa olon aikana 50–80 prosenttia, kun alukset satamaan saapuessaan siirtyvät maasähköön ja sammuttavat omat dieselgeneraattorinsa. Comatec vastasi maasähköjärjestelmän esisuunnittelusta, sähkösuunnittelusta sekä projektin johtamisesta ja työmaavalvonnasta.

Lähtökohdat ja tavoitteet

  • Lähtökohtana oli toteuttaa uusi maasähköjärjestelmä Vuosaaren satamaan Finnlinesin ROPAX-aluksia varten.
  • Helsingin Sataman projekti on osittain EU:n rahoittama.
  • Comatecin tuottamat palvelut ovat olleet projektin eri vaiheissa: projektinjohtopalvelut, sähkösuunnittelu, toimitusten koordinointi ja työmaavalvonta.
  • Laituripaikat olivat aktiivisessa käytössä puolitoista vuotta kestävän rakennusprojektin ajan, ja satamassa vierailevat alukset määrittivät työmaan aikataulut.

Tulokset ja hyödyt

  • Vuosaaren sataman laituripaikoilla liikennöiville Finnlinesin ROPAX-aluksille (3 kpl), tehtiin 11kV maasähköjärjestelmien muutostyöt samanaikaisesti satamaprojektin kanssa.
  • Comatecin monipuolista suunnittelukokemusta pystyttiin hyödyntämään projektissa, jossa vaadittiin alusten ja maasähköjärjestelmän yhteensovittamista. Järjestelmän rakentaminen onnistui normaalin toiminnan ohessa ja sen ehdoilla.
  • Comatec on osaltaan ollut mukana auttamassa Helsingin Sataman siirtymistä kohti EU:n ilmastotavoitteita. Uusi maasähköjärjestelmä vähentää sataman hiilidioksidipäästöjä jopa 2000 tonnia vuodessa.
”Haastavista työmaaolosuhteista huolimatta työt etenivät sovitusti, hyvässä yhteistyössä eri toimijoiden välillä ja ennen kaikkea turvallisesti. Siitä pisteet Comatecille.” – satamainsinööri Sanna Supponen, Helsingin Satama